استعلام قیمت تماس با ما

0912-6358721

پیچ و رولپلاک نما و قیمت اجرای پیچ رولپلاک نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نما و اصول با اهمیت در انجام آن

اجرای پیچ و رولپلاک نما ساختمان به دلیل جلوگیری از ریزش سنگ نما و به وجود آمدن حوادثی مانند حوادث جانی و مالی انجام می شود. با این حال ظاهر این کار پیچیده به نظر نمی رسد اما روش انجام و متریال مورد استفاده دارای اهمیت زیادی می باشد. در صورتی که اگر این کار به طور درست انجام نشود،علاوه بر مقاوم نکردن سنگ نما، به سنگ های نما نیز صدمه وارد می شود.

در ادامه به مطالعه مقاله‌ ای می ‌پردازید که در آن با به کارگیری علم و تجربه به شما کمک می‌کند تا با این کار بیشتر آشنا شوید. همچنین با تعیین پیمانکاری ماهر به پیچ و رولپلاک نمای ساختمان اقدام نمایید.

چکیده:
ریزش سنگ نما یکی از مشکلات رایج در ساختمان‌ها است که می‌تواند عواقب جدی برای ایمنی و پایداری ساختمان داشته باشد. در این مقاله، روش‌های مختلف جلوگیری از ریزش سنگ نما بررسی می‌شود. ابتدا علل اصلی ریزش سنگ نما شناسایی می‌شود و سپس راهکارهایی برای تقویت سنگ نما و جلوگیری از ریزش آن ارائه می‌شود. علاوه بر این، استانداردها و دستورالعمل‌هایی که باید در فرآیند طراحی و اجرای سنگ نما رعایت شوند، نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  1. تعیین مشخصات سنگ نما: انتخاب سنگ نما با مشخصات مناسب، شامل مقاومت مناسب، ضخامت مناسب و ویژگی‌های استحکام کافی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
  2. نصب مناسب سنگ نما: نحوه نصب سنگ نما با استفاده از روش‌های صحیح و استانداردها رعایت شود. این شامل استفاده از پیچ‌ها، مهره‌ها، وسایل مهاربندی و چسب‌های مقاوم است.
  3. مهار سنگ نما: استفاده از سیستم‌های مهار سنگ نما که شامل پیچ و مهره، پروفیل فولادی یا روکش بتنی است، می‌تواند به پایداری سنگ نما در مقابل نیروهای جانبی کمک کند.
  4. نگهداری و بازرسی دوره‌ای: انجام بازرسی‌های دوره‌ای بر روی سنگ نما به منظور شناسایی ضریب خطر و هرگونه آسیب و خرابی و اعمال تعمیرات و نگهداری های لازم برای حفظ و تقویت سنگ نما.
  1. رعایت استانداردها و دستورالعمل‌ها: رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های مربوط به طراحی و اجرای سنگ نما به منظور اطمینان از کیفیت و ایمنی ساختمان حائز اهمیت است.

این مقاله براساس تحقیقات و مطالعات دست‌یافته به این زمینه تهیه شده است و به عنوان یک راهنمای عملی برای جلوگیری از ریزش سنگ نما در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترمیم سنگ های ریخته نما با پیچ و رولپلاک نما ساختمان با طناب و بدون داربست
ترمیم سنگ های ریخته نما با پیچ و رولپلاک نما ساختمان با طناب و بدون داربست

چه زمانی بیشترین جدا شدن سنگ از نما مشاهده می شود و باید مراقبت های لازم را انجام داد؟

در طول سال های کاری ما تجربه و شواهد نشان داده است که اکثر ریزش سنگ نما در مدت بارش های پاییزی و زمستانی و همین طور زلزله و طوفان های شدید اتفاق افتاده است. علاوه بر این در زمان تبدیل فصل گرما به سرما و یا سرما به گرما، ریزش سنگ های نما ساختمان را شاهد بوده ایم که ضریب انبساط مواد اولیه ساختمان سازی علت این اتفاق می باشد. اما ممکن است این حادثه با یکبار اتفاق افتادن غیر قابل جبران شود و حتی موجب از بین رفتن یک انسان شود.

امروزه با در نظر گرفتن نوع طراحی نما ها و گسترش یافتن ابعاد سنگ ها برای نما های ساختمانی پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما امری بسیار مهم محسوب می شود. در تصویر زیر به علت نبود اسکوپ سنگ و ضریب انبساط هوا ریزش سنگ نما رخ داده است.

پیچ و رولپلاک نما ، اجرای پیچ رولپلاک نمای ساختمان
پیچ و رولپلاک نما ، اجرای پیچ رولپلاک نمای ساختمان

ریزش سنگ نما

در ساختمان هایی با قدمت زیاد سنگهای بزرگ و کوچک در نمای ساختمان به کار برده شده است، به علت تدریجی فرسودگی ملات پشت سنگ و خود سنگ باید به پیچ رولپلاک کردن نما اقدام کرد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که عمر ملات پشت سنگ که با سبک سنتی کار شده است چیزی بین ۱۵ الی ۲۰ می باشد. از دیگر عواملی که در ریزش سنگ نما می تواند موثر باشد عوامل انسانی است. برای مثال در مورد هایی مشاهده شده است که برای درآوردن جای دریچه هوا و یا دریچه پکیج برای واحد، از سوی داخل به بیرون دیوار اقدام به سوراخ کردن آن می کنند. این کار باعث لرزش سنگ نما و گاهی اوقات افتادن آن از نمای ساختمان می گردد. برای باز کردن دریچه در نما بهتر است از سمت خود نما و یا بیرون انجام شود تا فشار از قسمت عقبی سنگ وارد نشود.

اجرای پیچ رولپلاک نمای ساختمان
اجرای پیچ رولپلاک نمای ساختمان

پیمانکار پیچ و رولپلاک نما چه خصوصیاتی دارد؟

به طور کلی پیمانکار شخص حقوقی و یا حقیقی می باشد که انجام کل و یا قسمتی از یک پروژه بر عهده او است. پیمانکار باید در انجام آن کار تخصص مورد نیاز را داشته باشد. امکان دارد شما اطلاعات کافی را برای انجام پیچ و رولپلاک نما نداشته باشید. در این صورت توانایی کنترل کردن کار پیمانکاران را ندارید و نمی توانید متوجه شوید آیا با حسن نیت کارش را انجام می دهد یا خیر. در چنین شرایطی شما می توانید با مطالعه و تحقیق لازم اطلاعات کمی را در مورد این موضوع به دست آورید تا نحوه اجرای کار پیمانکار را زیر نظر بگیرید.

چه اندازه ای از پیچ برای تثبیت سنگ مناسب است؟

از پیچ هایی با سایز های گوناگون برای تثبیت سنگ نما استفاده می کنند. ضخامت و طول این پیچ به ضخامت سنگ و ملات پشت آن بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت که ملات پشت سنگ + ضخامت سنگ مساوی با طول پیچ می باشد. همچنین اندازه رولپلاک به ضخامت ملات سنگ باید برسد. برای مثال پیچ مناسب برای سنگ هایی که ضخامت 1.5 سانتی متر دارند، 6 سانتی متر مناسب می باشد. برای سنگ هایی که دارای ضخامت 2.5 تا 3 سانتی متر هستند، پیچ مناسب 8 سانتی متر است.

در پیچ و رولپلاک نما مناسب با زیاد شدن سایز پیچ، سایز مته برای سوراخ کاری نیز افزایش می یابد. برای مثال مته 7 برای پیچ 6 سانتی متری با ضخامت 5 میلی متر متناسب می باشد. دقت داشته باشید که برای جلوگیری از ترک خوردن و شکسته شدن سنگ هنگام سوراخ کاری اگر ابعاد سنگ تان کوچک است از مته ای با سایز کوچکتر استفاده کنید.

علاوه بر این ها بر روی دیواره پشت بام درپوش هایی قرار گرفته اند که این درپوش ها باید پیچ و رولپلاک شوند تا طوفان شدید نتواند آن ها را از جا بکند.

قیمت پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان در تهران و کرج - پیچ و رولپلاک نما با  طناب

مته شیار دار

پیچی که برای پیچ و رولپلاک نما استفاده می شود چه مشخصاتی دارد؟

در پیچ و رولپلاک نما پیچ های متنوع زیادی در بازار مشاهده می کنید. اما پیچ های مورد استفاده برای نما مشخصات خاصی را باید داشته باشند. موارد زیر شامل این مشخصات می باشند.

  • اگر در فضای بیرون استفاده شود، باید روکش گالوانیزه گرم را داشته باشد.
  • بر روی آن سخت کاری انجام شده باشد به طوری که در برابر چکش خوردن مقاومت لازم را داشته باشد.
  • برای این که در حین بستن از سر پیچ بند فرار نکند همچنین به خوبی محکم شود باید چهارسو باشد.
  • برای این که بتواند در خزینه سنگ قرار گیرد سرپیچ یا گل پیچ باید اندازه مناسب داشته باشد تا بیرون سنگ به حالت برجسته نماند.
  • برای این که موقع بستن در ضخامت های گوناگون سنگ تا انتها بسته شود باید کاملا رزوه باشد.
  • برای تحمل کردن وزن سنگ باید دارای مقاومت کششی متناسبی باشد.
انواع پیچ و مهره و کاربرد آنها (اپدیت پیچ‌های 2022) | سازوکار

پیچ مخصوص فضای بیرونی

تحمل بار پیچ چقدر است؟

هنگامی که سنگ ها پیچ و رولپلاک نما می شوند مانند این می باشد که سنگ ها اسکوپ شده‌اند. یعنی پیشگیری از حرکت سنگ به سمت جلو است. در این حالت وزن سنگ ها اکثرا بر روی یکدیگر قرار دارد و در آخر به زمین انتقال می یابد. اما با این حال در آزمایشگاه های معتبر و مطمئن مقاومت این نوع از پیچ که به دلیل مقاوم سازی استفاده میشود تست کششی شده است؛ که در حالت جدا شدن سنگ قادر است وزن سنگ را به راحتی تحمل کند. همچنین می ‌تواند از جدا شدن سنگ و سقوط آن جلوگیری کند.

پیچ و رولپلاک سنگ نما از طریق افراد حاذق و مجرب باید انجام شود. زیرا این افراد علاوه بر این که توانایی های مورد لازم را در حین جدا شدن سنگ و کنترل آن دارند درباره جنس سنگ و مدل سوراخکاری انواع سنگ ها اطلاعات لازم را دارند. علاوه بر اینها استفاده از ابزار مناسب در این کار اهمیت بسیار زیادی دارد. افراد کاربلد باید دقت داشته باشند که تا وقتی از محکم شدن سنگ مطمئن نشده اند آن را رها نکنند.

جزئیات قرار گرفتن پیچ و رولپلاک سنگ نما

مقدار فاصله پیچ ها از یکدیگر به چه اندازه است؟

عده‌ای بر این باورند که در یک سنگ هرچه تعداد پیچ زیاد تر باشد سنگ محکم تر می شود. باید گفت که اگر از طریق دریل سوراخ کاری سنگ زیاد شود سبب ضعیف و سست شدن سنگ می شود. به طور کلی باید استانداردهای لازم برای فاصله و تعداد سوراخ کاری بین هر سوراخ رعایت شود. برای مثال وقتی فاصله هر پیچ از یکدیگر حدود ۵۰ سانتی متر است که سنگ دارای عرض ۴۰ سانتی متر و طولی بیش از یک متر داشته باشد. در صورتی که اگر سنگ دارای عرض کمتری باشد این فاصله نیز بیشتر است.

در کار پیچ و رولپلاک نما باید دریلی مناسب برای انجام سوراخ کاری داشت. همچنین برای بالا رفتن کیفیت و جلوگیری از آسیب دیدن سنگ، باید سرعت ضربه و چرخش را کنترل کرد که برای این کار دریل باید دارای دیمر باشد. علاوه بر این کیفیت و وضعیت سنگ مورد استفاده در ساختمان نیز در کیفیت کار اهمیت دارد.

سنگ های مرمریت آهکی دارای کیفیت پایینی می باشند. از این رو برای برقراری آن در اجرا دقت و حوصله بیشتری نیاز دارد. یکی از سنگ هایی که امروزه در نمای ساختمان ها بیشترین استفاده را دارند سنگ های تراورتن می باشند. از آن جایی که این سنگ ها دارای بافت نرمی هستند و در هنگام سوراخ کاری تنش کمتری به آن ها وارد می شود، پس بسیار مناسب پیچ و رولپلاک کردن می باشند.

آیا پیچ ها پس از پیچ و رولپلاک سنگ نما قابل مشاهده هستند؟

اکثر سنگ های نما از مدل مرمریت و یا تراورتن می باشند. این سنگ ها را می‌ توان خزینه کرد تا با انجام بتونه بر روی پیچ به حالت برجسته دیده نشود و با سطح سنگ یکسان شود. در بعضی از موارد به سبب واکنش نامناسب سنگ امکان خزینه وجود ندارد که این کار از طریق شرکت الو استادکار مشخص می شود.

برای مثال بهتر است در انجام پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت پیچ را هم سطح با سنگ ببندند. بتونه ای که روی پیچ ها ریخته می شود باید همرنگ سنگ ساخته شود. همچنین برای اینکه بتواند در هنگام بارندگی از بین نرود باید آبگریز و مقاوم باشد. با انجام بتونه کاری روی پیچ ها تشخیص جای بتونه از فاصله ۵ متری بسیار سخت می شود و موجب حفظ زیبایی نما می شود.

بتونه ته پیچ ها برای حفظ ظاهر نمای ساختمان در اجرای پیچ رولپلاک نما ساختمان
بتونه ته پیچ ها برای حفظ ظاهر نمای ساختمان در اجرای پیچ رولپلاک نما ساختمان

آیا نما پس از پیچ و رولپلاک سنگ نما کثیف می شود؟

طبق عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما به سبب خروج گرد و خاک از پشت سنگ و سوراخکاری نما اندکی خاکی می شود. اگر در هنگام انجام پیچ و رولپلاک نما تصمیم به افزودن کاری جدید مثل آب بندی نمای ساختمان و یا شست و شوی نما گرفتید حتما قیمت کار پایین تر اعلام می شود زیرا هزینه های جا به جایی رفت و آمد حذف می شود.

در پیچ و رولپلاک نما تفاوت استفاده از از پیچ 2سو با 4سو در چیست؟

به هیچ عنوان در پیچ و رولپلاک سنگ نما استفاده از پیچ 2سو برای مقاوم سازی توصیه نمی شود. زیرا پیچ های 2سو حین بستن از طریق پیچ بند در بیشتر مواقع از سر مته جدا می شوند. علاوه بر این باعث می‌شود تا اکثر پیچ ها به طور محکم و دقیق بسته نشوند. زیرا باعث خسته شدن راپل کار که چندین بار تلاش می کند پیچ را کامل ببندد، می شود.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان ، قیمت پیچ رولپلاک نما
پیچ و رولپلاک نمای ساختمان ، قیمت پیچ رولپلاک نما

اجرا کننده پیچ و رولپلاک نما چه تعهداتی دارد؟

شرکت الو استادکار به صورت کاملا تخصصی اجرا کننده پیچ و رولپلاک نما می باشد. این شرکت با بهره گیری از ابزار آلات استاندارد و با استفاده از پرسنل حرفه ای و مجرب، سعی دارد تا کاری با کیفیت مشتریان عزیز خود ارائه دهد. موارد زیر شامل شرایطی است که اجرا کننده پیچ و رولپلاک نما باید داشته باشد.

  • او باید در زمان تعیین شده کار را به کارفرما تحویل دهد.
  • باید دارای وجدان کاری باشد و نسبت به کار خود تعهد داشته باشد.
  • از پیچ های مطلوب و مرغوب استفاده نمایند.
  • خارج از عرف هزینه اجرای کارش نباشد.
  • از دریل های مناسب و باکیفیت استفاده نماید.
  • کار از طریق شرکت انجام شود و به غیر واگذار نشود.
  • اجرا کننده پیچ و رولپلاک نما موظف است کار را فاقد از عیب و ایراد تحویل دهد.

روشی جایگزین برای پیچ و رولپلاک نما

اگر شما موافق با اجرای پیچ و رولپلاک نما نیستید، راه های جایگزین دیگری نیز می باشند. اجرای شاسی کشی نما یکی از این روش های جایگزین می باشد. در این کار سر تا سر نمای ساختمان از طریق نبشی ها و پروفیل ها جوشکاری می شود یا توسط رولپلاک به نما ثابت می شود. باید توجه کرد که حتما طراحی شاسی کشی نما از طریق مهندس معمار انجام شود. زیرا با داشتن طراحی مناسب هم نما جلوه ای زیبا پیدا می کند و هم این که سنگ ها مهار و کنترل می شوند. انجام این کار با توجه به قیمت آهنگر و آهن آلات هزینه بیشتری نسبت به پیچ و رولپلاک نما می خواهد.

اقدام کلی به نما سازی و ایجاد نمای جدید بر روی نمای موجود از دیگر روش ها می باشد. بهتر است قبل از اینکه سطح زیر کار را برای نمای جدید آماده کنید، ابتدا سنگ های نمای ساختمان را جدا کنید. زیرا باعث پیشگیری از ضربه زدن به نمای جدید با جدا کردن سنگ از پشت آن می شود. همچنین وزن ساختمان سنگین نمی شود شما برای انجام انواع نماهای ساختمانی می توانید از الو استادکار مشاوره بگیرید.

از چپ به رایت ترتیب مراحل پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت

تثبیت سنگ نما در چه زمانی امکان پذیر است؟

در موارد بسیار کمی نیز کارفرما تاییدش بر این است که بیشتر سنگ های نما اسکوپ دارند. همچنین اطمینان دارد که اصلا قسمت های دیگر سنگ ریزش نمی کند مگر موارد بسیار کمی مانند قاب پنجره ها و ستون ها به تدریج اسکوپ دارند. زیرا بریده شدن این سنگ ها اکثرا به صورت باریک است و قابل اسکوپ کردن نمی باشند. تثبیت سنگ نما ما به صورت موردی در این موارد امکان پذیر است. قیمت آن نیز با میزان کاری که بر روی آن انجام می شود و بررسی پیمانکار اعلام می گردد.

اما پیشنهاد استاد الو کار این است که باز هم تمام نما را با وجود اسکوپ داشتن پیچ و رولپلاک کنید. در تمام سال های کاری این شرکت تجربه نشان داده است که پس از مدت زمان ۵ الی ۷ سال سنگ ها به طور کامل زنگ می زنند و نابود می شوند. در چنین مواقعی سقوط سنگ ها را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این هزینه آن به صرفه تر خواهد بود.

اسکوپ پوسیده سنگ گرانیت پس از ۷سال

آیا سنگ هایی که ریخته شده اند امکان نصب دارند؟

امکان تثبیت سنگ نما ما و نصب کردن سنگ های ریخته شده در صورت جدا شدن سنگ سنگ از نما وجود دارد. بدین ترتیب که در ابتدا باید سنگ را مطابق اندازه و رنگ بخش جدا شده طرز تهیه کرد و سپس پشت آن را را در آمیخته به چسب سنگ چسب های مشابه به کنید. اکنون آن را در جای خودش بگذارید و رویش را به تعداد کافی پیچ و رولپلاک انجام دهید. در نما های رومی حساسیت کار بیشتر می باشد زیرا سنگ های کوچک و باریک کار شده است. در اینجور مواقع راپل کار باید دارای تسلط و تجربه زیادی باشد.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان
پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

سوراخ کردن سنگ های باریک باید با دریل دور بالا و ضربه ای کم انجام شود. همچنین می‌توان از ابتدا سوراخ با مته کوچک انجام شود سپس جای سوراخ را با مته نمره بالاتر بزرگتر کرد. بهتر است در این مدل از نما ها برای گذاشتن رولپلاک بعد از ایجاد هر سوراخی پیچ آن را بست تا از محکم شدن سنگ در جای خود و احتمال جدا نشدن آن مطمئن شوید. معمولاً برای انجام این کار از مته نمره ۷ استفاده می کنند. برای کنترل کردن سرعت و گردش دریل بهتر است دارای دیمر باشد.

چگونه ترمیم بندکشی سنگ های نما انجام می شود؟

امکان بندکشی سنگ ها در مواردی بندکشی آن ها آسیب دیده است وجود دارد. در صورت تعمیر نکردن بندکشی سنگ ها رطوبت پشت سنگ انتقال می یابد و سنگ از نما با ضعیف شدن ملات پشت آن جدا می شود.

از این رو در حالتی که بندکشی بخش هایی از سنگ ها از بین رفته باشد، بعد از اجرای پیچ و رولپلاک نما راپل کاران به بازسازی آن اقدام می نمایند. در مواردی نیز امکان دارد سنگ های نما بر اثر نشست ساختمان دچار ترک خوردگی شوند. در این مواقع بعد از تثبیت آن ها از طریق پیچ و رولپلاک و یا چسب به پر کردن ترک ها با بتونه همرنگ سنگ اقدام می کنند.

ترک خوردگی سنگ در اثر نشست ساختمان

چه زمانی برای انجام پیچ و رولپلاک نما مناسب است؟

در تمام فصل ها امکان پیچ و رولپلاک نما وجود دارد؛ اما در شب هایی که هوا به زیر صفر درجه سانتیگراد می رسد و یا هوا بارانی است، این امکان وجود ندارد. زیرا از آن جا که راپل کاران ابزارآلات برقی با خود دارند امکان دارد اتصال و برق گرفتگی رخ دهد. در سرما نیز ممکن است رطوبت درون سنگ یخ بزند که با دریل کاری تنش زیادی به سنگ وارد می شود.

به طور کلی بهتر است قبل از سرمای زیاد و یا گرمای شدید هوا و همچنین فصل هایی که وزش باد زیاد دارند، به اجرای پیچ و رولپلاک نما بپردازید. زیرا هنگام سرد و گرم شدن هوا، بارندگی و باد و طوفان های شدید امکان ریزش سنگ ها بیشتر می باشد.

پیچ و رولپلاک سنگ نما با راپل
پیچ و رولپلاک سنگ نما با راپل

آیا در انجام سنگ و رولپلاک نما ابزار و وسایل راپل کاران ایمنی لازم را دارد؟

انجام پیچ و رولپلاک نما از طریق شرکت الو استادکار با شیوه راپل و یا دسترسی با طناب می باشد که به نصب داربست نیز احتیاجی ندارد. در این چین خطر انجام کار کمتر از داربست است. زیرا راپل کاران با دو طناب که یکی طناب حمایت و دیگری طناب اصلی است، فرود می آیند. هر کدام از این طناب ها نیز ز چیزی بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم بار را متحمل می شوند.

این روش در انجام پیچ و رولپلاک نما دقت و سرعت بیشتری دارند و همانند داربست فضای اطراف ساختمان اشغال نمی شود. این روش چندین سال است که در کل دنیا انجام می شود ابزارآلات راپل کاران طبق استانداردهای ایراتا ایمن می باشند.

یک نمونه از طناب

در پیچ و رولپلاک نما دریل های مناسب سوراخ کاری سنگ از چه نوعی می باشند؟

دریل هایی که برای سوراخ کاری سنگ به کار برده می شوند مناسب پیچ و رولپلاک نما هستند. این دریل ها برای اینکه همزمان آسان و سریع عملیات سوراخکاری سنگ را انجام دهند، میزان چکشی پایینی و دور بالا دارند. علاوه بر این دریل ها دارای دیمر می باشند تا برای سنگ های ضعیف تر سرعت را تنظیم نمایند. وزن آن ها نیز 2.700 الی 3 کیلوگرم می باشد

دریل دیوالت، دریل بوش و دریل aeg از بهترین برندهای دریل که برای پیچ و رولپلاک سنگ نما استفاده می شود، هستند. دریل های مشابه مانند ماکیتا و توسان نیز استفاده می شود.

تمام مدل های رولپلاک هایی که برای مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

در اجرای پیچ و رولپلاک نما از رولپلاک های گوناگونی استفاده می شود که نوع آن ها با توجه به پشتکار و شرایط سنگ تعیین می شود. در ادامه به شایع ترین مدل آن ها اشاره خواهیم کرد.

  1. رولپلاک روکار
  • از این رولپلاک در نصب قطعات بر روی سطوح استفاده می شود. رولپلاک روکار لبه ای دارد که از کامل رفتن به داخل سطح مانع می شود. سر رولپلاک بر روی لبه سطح گیر می کند؛ که باعث می شود با بستن پیچ در داخل سطح بدون چرخیدن قطعه را نگه دارد و باز شود. از این مدل رولپلاک استفاده اندکی می شود.
رولپلاک لبه دار 6 سانتی متر یاسر | چوبینر

رولپلاک روکار یا لبه دار

  1. رولپلاک توکار
  • از این نوع رولپلاک در پیچ و رولپلاک نما استفاده زیادی می شود. این رول پلاک برای ساختمان های ایران بسیار مناسب است. زیرا ساختمان ها با ملات ساخته می شوند پس با گذاشتن رولپلاک توکار در ملات پشت سنگ و باز شدن آن به راحتی سنگ را به ملات پشت آن می تواند اسکوپ کند. این رولپلاک سایز بندی گوناگونی دارد که انتخاب سایز آن به اندازه پیچ مورد استفاده بستگی دارد.
مشخصات، قیمت و خرید رولپلاک 3 سانتی‌متری معمولی کاسپین بسته 100 عددی |  دیجی‌کالا

رولپلاک توکار

  1. رولپلاک فیشر
  • اختراع این رولپلاک ابتدا در کشور آلمان بود پلاستیک بسیار مطلوبی تولید شد. اکنون در ایران هم شاهد تولید مشابه این رولپلاک هستیم. رولپلاک فیشر وظیفه دارد تا قطعه را بر روی سطح بدون هیچ گونه ملاتی نصب کند. این رولپلاک افسار قطعه را به‌خوبی در دست دارد به طوری که با جمع شدن در پشت سطح به خود سطح گیر می کند. در تثبیت سنگ نما نیز بعضی اوقات از آن استفاده می شود.
بسته 100 عددی رولپلاک فیشر مدل UX-6L

رولپلاک فیشر

  1. رولپلاک پروانه ای
  • در مواقعی که سطح پشت کار خالی باشد و از رابیتس و یا سفال استفاده شده باشد این نوع رولپلاک کمک زیادی به نصب قطعات می کند. بعد از این که در داخل سطح قرار گرفت به حالت شاخه ای باز می شود و لبه های آن به بخش های مختلفی گیر می کند. از رولپلاک پروانه ای برای تثبیت سنگ نما در بعضی از موارد استفاده می شود.
مشخصات، قیمت و خرید رول پلاک تک پلاست کد 1003057 بسته 35 عددی | دیجی‌کالا

رولپلاک پروانه ای

قیمت پیچ و رولپلاک نما

قیمت پیچ و رولپلاک نما به موارد زیر بستگی دارد.

  • ابعاد سنگ نما
  • ارتفاع، عرض یا بهر ساختمان
  • مدل پیچ و ابزارآلات ای که برای تثبیت سنگ مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کاربردی بودن طرح نما یا در اصطلاح نمای بی آلایش یا رومی

معمولاً با یک تماس ابتدا ۴ تا از موارد اول از شما پرسیده می شود و همچنین امکان دارد کارشناسان شرکت الو استادکار از شما بخواهند تا تصویری از نما ارسال کنید. حتی ممکن است بخواهند تا از ساختمان بازدید کنند.

پیچ رولپلاک نمای ساختمان
پیچ رولپلاک نمای ساختمان

علاوه بر موارد گفته شده در بالا قیمت پیچ و رولپلاک نما را می ‌توان در ازای هر پیچ و یا به حالت متر مربع ارائه داد. در این صورت کارفرما می تواند نسبت قیمت انجام آن تصمیم درستی بگیرد.

قیمت پیچ و رولپلاک نما در میان همکاران امکان دارد متفاوت باشد. موارد زیر از عوامل می باشند که به تفاوت قیمت بستگی دارد.

استفاده از پیچ گالوانیزه ایرانی

کار توسط شرکت پشتیبانی شود

استفاده از پیچ گالوانیزه خارجی

کار توسط شخص اجرا شود

استفاده از پیچ آهنی

ساختمان داخل تهران و یا اطاف تهران باشد

موارد تاثیرگذار در قیمت پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نما با داربست یا بدون داربست؟

سوالی که ممکن است پیش آید این است که محکم کردن سنگ نما با داربست بهتر می باشد یا فاقد داربست؟ در جواب این سوال باید گفت که پیچ و رولپلاک نما در هر دو حالت امکان انجام شدن را دارد. اما داربست به سبب اشغال کردن اطراف ساختمان و جا گیر بودنش در تمام موارد کاربرد ندارد. امکان دارد از رفت و آمد جلوگیری کند و برای همسایه ها، رفت و آمد افراد و وسیله های نقلیه مزاحمت ایجاد کند.

علاوه بر این منتقل کردن چوب بست بر روی داربست اندکی خطرناک و زمان بر می باشد. در این صورت هزینه نصب داربست نیز به کار افزوده می شود. باید توجه داشته باشید که کسانی که عملیات تثبیت سنگ نمای ساختمان را تنها با داربست انجام می دهند افراد بدون تخصص و معمولی دست به این کار نزنند. زیرا باعث می شود به نمای ساختمان آسیب زده شود.

اجرای پیچ و رولپلاک نما با طناب و بدون داربست توسط الو استادکار
اجرای پیچ و رولپلاک نما با طناب و بدون داربست توسط الو استادکار

افرادی که کارشان با شیوه راپل است، بخشی از تخصص آنها پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما می باشد. این افراد به تمامی ابزار آلات و کار ها مسلط هستند. همچنین انجام این کار با این روش بسیار با کیفیت تر و سریع تر می باشد. هزینه انجام کار نیز کمتر است. ولی در مواردی که نما دارای پیشانی بلند می باشد حتماً باید از داربست استفاده شود.

پیچ و رولپلاک نما با داربست

آیا پیچ و رولپلاک نما با طناب نیز خطری برای پرسنل دارد؟

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که آیا پیچ و رولپلاک نما با طناب برای افراد در حال کار خطر فرود آمدن را به دنبال دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با رعایت استاندارد های مورد نیاز، مسائل ایمنی، استفاده از ابزارآلات کافی و استفاده کردن از دو طناب اصلی و حمایت اصلا خطری به وجود نمی آید. حتی این کار ایمن تر از کار بر روی داربست می باشد. عدم رعایت مسائل ایمنی در همه مشاغل امکان خطر را به همراه دارد. شرکت استاد الو کار با بیمه کردن پرسنل هر گونه حادثه احتمالی را به عهده می گیرد.

تمامی راپل کارانی که کارشان در ارتفاع است، شرکت موظف است تا آنان را بیمه مسئولیت کند؛ تا کارفرما بابت این نگرانی نداشته باشد. هرچقدر هم که در روش راپل امکان بروز حادثه با رعایت تمام نکات ایمنی بسیار پایین می باشد.

پیچ کردن سنگ نمای ساختمان با طناب و بدون داربست
پیچ کردن سنگ نمای ساختمان با طناب و بدون داربست

در انجام پیچ و رولپلاک نما باید خطر افتادن سنگ درپوش را جدی گرفت

ممکن است این موضوع برای اکثر کسانی که در ساختمان هایشان مستقر هستند اهمیت کمی داشته باشد. حتی ممکن است از خطر این موضوع آگاه نباشند. بر روی دیوارهای اطراف پشت بام سنگ هایی به عنوان درپوش گذاشته می شود. معمولا این سنگ ها پس از گذشت زمان در بارندگی و سرما و گرما از ملات زیر جدا می شوند به نوعی می توان گفت که فقط بر روی دیوار سوار است.

به همین منظور بهتر است است که راپل کاران برای انجام پیچ و رولپلاک نما ساختمان این کار را با هزینه بسیار کمی انجام دهند. زیرا احتمال افتادن سنگ ها در زمان طوفان و یا تکیه دادن به آن ها وجود دارد ممکن است کسی متوجه این موضوع نباشد و یکی از سنگ ها حادثه مالی یا حتی جانی را به بار آورد.

تیم پیچ و رولپلاک حرفه ای در تهران با بیمه حوادث و بیمه مسئولیت مدنی
تیم پیچ و رولپلاک حرفه ای در تهران با بیمه حوادث و بیمه مسئولیت مدنی

پیچ و رولپلاک نما سرامیک

از سرامیک در اکثر ساختمان ها به عنوان پوشش نماهای بعضی از سطوح استفاده می شود از آنجایی که سرامیک نسبت به سنگ ارزان تر و سبک تر می باشد مورد استقبال بعضی از سازنده ها قرار گرفته است. بیشترین استفاده از سرامیک در پاسیو و پارکینگ ها است؛ اما از آن در نما ساختمان نیز استفاده می کنند.

ممکن است در پیچ و رولپلاک نما سرامیک مشکلاتی به وجود آید. معمولا از سیمان به عنوان ملات برای نصب سرامیک استفاده می شود و خاک رز نیز از مواد اولیه سرامیک می باشد. ضریب انقباض انبساط سیمان و سرامیک در فصول مختلف سال با یکدیگر متفاوت است. برای مثال زمان گرما سرامیک حجمش زیاد می شود پس باید ملات سیمان را هم افزایش داد. اما دقت کنید که چون افزایش حجم یکسان نیست باعث جدا شدن سرامیک از پشت ملات و سقوط آن می شود.

طریقه پیچ و رولپلاک نما سرامیک

در ادامه مقاله می‌ خواهیم به اطلاعاتی در مورد طریقه پیچ و رولپلاک نما سرامیک و یا مقاوم سازی آن بپردازیم. در دریل کاری سرامیک ممکن است شکستگی رخ دهد زیرا سرامیک دارای ضخامت و قطر بسیار کمی می باشد. در این مورد اصلا جای نگرانی وجود ندارد زیرا روشی بسیار ساده وجود دارد که افراد ماهر قادر هستند تا سرامیک را پیچ و رولپلاک نمایند.

در این روش باید پیچ ها را با واشر در قسمت بند های آن قرار دارد. با بستن پیچ باعث می ‌شود تا واشر لبه های سرامیک را محکم کند تنها راه مقاوم سازی سرامیک ها بعد از جدا شدن پیچ و رولپلاک آن ها می باشد.

اجرای پیچ و رولپلاک سرامیک با واشر و نصب پیچ در بند سرامیک جهت جلوگیری از آسیب به سرامیک یا شکستن آن ، پیچ رولپلاک سرامیک نما
اجرای پیچ و رولپلاک سرامیک با واشر و نصب پیچ در بند سرامیک جهت جلوگیری از آسیب به سرامیک یا شکستن آن ، پیچ رولپلاک سرامیک نما

پیچ و رولپلاک سرامیک

پیچ و رولپلاک نما سنگ تراورتن

یکی از زیبا ترین سنگ ها سنگ تراورتن می باشد. امروزه این سنگ نقش مهمی را در ساختمان ها ایفا می کند. سنگ تراورتن در آب گرم و رودخانه ها تشکیل می شود و سنگی رسوبی و آهکی به حساب می آید. این سنگ را معمولا در ایران و آمریکای شمالی ترکیه ایتالیا پیدا می کنند. تراورتن تشکیل شده از کربنات کلسیم می باشد. نام آن از یک شهر باستانی در ایتالیا به نام tibur گرفته شد که با گذشت زمان به تراورتن تبدیل شد.

با توجه به شرایط جوی سنگ تراورتن در سنگ کاری نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و از آن برای فضا های داخلی استفاده زیادی می کند. با توجه به تجربه کاری و استفاده از ابزارآلات گوناگون در طی سال های مختلف انجام پیچ و رولپلاک نما سنگ تراورتن معمولا با دریل های ۱۱۰۰ وات که دارای دیمر و چکشی هستند، می باشد. اگر که در خود این سنگ ترک یا رگه وجود نداشته باشد اصلا در مقابل دریل کاری دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود.

پیچ رولپلاک سنگ تراورتن نما با پیچ مخصوص تراورتن با نفوذ بالا و تحمل وزن عالی و پیچ ضدزنگ
پیچ رولپلاک سنگ تراورتن نما با پیچ مخصوص تراورتن با نفوذ بالا و تحمل وزن عالی و پیچ ضدزنگ

اگر قواره های ابعاد سنگ بزرگ باشد، در ازای هر ۵۰ سانتی متر باید یک پیچ و رولپلاک نصب شود. خزینه شدن تراورتن بسیار آسان است. این سنگ در رنگ های سفید، کرم، نسکافه ای و طلایی وجود دارد. بتونه ای که بر روی پیچ ها انجام می شود با توجه به رنگ بندی این سنگ زیبایی نما را حفظ می کند.

پیچ و رولپلاک نما سنگ گرانیت

سنگ گرانیت جزو گروه سنگ های آذرین است که از سنگ های آتشفشانی محسوب می شود. این سنگ در مقابل سایش و شرایط جوی مقاومت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این به خاطر تراکم زیادش جرم زیادی نیز دارد. ملات به خوبی به این سنگ نمی چسبد زیرا سنگ جذب آبش بسیار پایین است.

از آن جایی که این سنگ به خوبی با ملات درگیر نمی شود و امکان ریزش دارد برای کف سازی مناسب است زیرا در مقابل سایش بسیار مقاوم است. اگر از این سنگ در کف استفاده شده باشد به علت مقاومت زیاد در برابر سایش به ندرت به کفسابی نیاز پیدا می کنند. در صورت برگشتن رنگ سنگ کف، ناصافی و یا چرک شدنش می توانید از خدمات شرکت الو استادکار استفاده کنید.

پیچ رولپلاک نما و فاصله استاندارد پیچ ها در مقاوم سازی نمای ساختمان
پیچ رولپلاک نما و فاصله استاندارد پیچ ها در مقاوم سازی نمای ساختمان

تنها راهکار محکم کردن نما و یا تثبیت سنگ، پیچ و رولپلاک نما سنگ گرانیت می باشد. اگر اگر در نمای ساختمان از سنگ گرانیت استفاده کردید، حتما باید آن را اسکوپ کنید. اسکوپ ها انواع گوناگونی دارند. معمولی ترین آن ها به حالت اسکوپ سیمی یا پروانه ای می باشد. دقت داشته باشید که در صورت اسکوپ نشدن ممکن است سنگ جدا شود یا حتی از روی نما سقوط کند.

طریقه پیچ و رولپلاک نما سنگ گرانیت

سنگ گرانیت حین دریل کاری به آسانی پیچ و رولپلاک می شود. زیرا دارای استحکامی خوب و مقاومتی بالا است؛ که در دریل کاری سطح سنگ ترک نمی خورد و کنده نمی شود. سنگ گرانیت وزن زیادی دارد به همین دلیل باید فاصله پیچ هایش از هم کمتر باشد. این سنگ باید نسبت به سنگ تراورتن پیچ بیشتری بخورد تا بار بیشتری را بتواند تحمل کند.

اجرای پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت نمای ورزشگاه
اجرای پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت نمای ورزشگاه

البته لازم به ذکر است که پیچ و رولپلاک نما به منظور پیشگیری از جدا شدن سنگ و اسکوپ می باشد و نه این که بخواهد بار را تحمل کند. اما در صورت وقوع زلزله یا نشست ساختمان امکان دارد پیچ ها وظیفه تحمل بار را نیز بر عهده بگیرند. دقت داشته باشید که این سنگ نباید خزینه شود و هم سطح سنگ پیچ بر روی آن بسته شود. برای این که پیچ ها دیده نشوند، می توانید با رنگ روغن آن ها را پوشش دهید.

پیچ و رولپلاک سنگ چینی

سنگ چینی یکی از انواع سنگ های دگرگون آهکی می باشد. این سنگ بلور های درشتی دارد که با چشم می توان آن ها را دید. اگر به سنگ چینی ضربه بزنیم صدای چینی می دهد. به همین علت است که مردم به آن سنگ چینی می گویند. این سنگ اکثرا به رنگ سفید است و تنوع رنگ آن کم است. گاهی در بعضی از آن ها رگه های نارنجی و یا خاکستری مشاهده می شود. از این سنگ برای سرویس های بهداشتی و نمای ساختمان ها استفاده می کنند.

اجرای پیچ کردن سنگ نما با طناب و بدون داربست
اجرای پیچ کردن سنگ نما با طناب و بدون داربست

رگه های نارنجی و خاکستری در سنگ چینی

سنگ چینی

سنگ چینی در برابر انجام پیچ و رولپلاک به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول بلور های درشت تری دارند و مقاومت شان در برابر دریل کاری کمتر است. این سنگ ها در بیشتر موارد ترک می خورند که بهتر است از مته های باریک و پیچ های کوتاه استفاده شود.

در مواقع انجام پیچ و رولپلاک نما باید از وارد کردن تنش و شوک دادن به سنگ خودداری کنید. همچنین باید از دریل های دیمردار با دور تند و چکشی پایین استفاده کرد. دسته دوم دارای بلورهای ریز و بافت متراکم هستند که واکنش بهتری دارند و دچار مشکل نمی شوند.

سنگ مرمریت

کربنات کلسیم که از کریستال ها و کلسیت و دولومیت تشکیل شده از مواد اولیه سنگ مرمریت می باشد. این سنگ از سنگ های دگرگون می باشد که در رنگ های بسیار زیبا و گوناگونی وجود دارد. این سنگ دارای مقاومت فشاری کمتری نسبت به سنگ گرانیت می باشد و مقاومت فشاری آن از سنگ تراورتن نیز بیشتر است.

پیچ کردن سنگ نمای ساختمان
پیچ کردن سنگ نمای ساختمان

طریقه انجام پیچ و رولپلاک سنگ مرمریت

برای این که این سنگ مقاوم باشد باید از دریل های دیمر دار و برای سوراخ کاری از مته های 4 الماسه استفاده کرد. از آن جایی که این سنگ دارای سطحی براق و صیقلی می باشد هنگام سوراخ کاری ممکن است واکنش خوبی نشان ندهد. امکان دارد حدود یک الی دو سانتی متر کندگی روی سطح این سنگ ایجاد شود. راپل کاران باتجربه با استفاده از ابزار آلات با کیفیت می توانند تا حدودی این مشکل را از بین ببرند. آن ها می توانند در صورت بروز کندگی آن را با بتونه همرنگ پر کنند تا زیبایی نما حفظ شود.

برای پیچ و رولپلاک نما چگونه با شرکت هماهنگ کنیم؟

شما می توانید از راه های ارتباطی درج شده کارشناسان شرکت الو استادکار در رابطه با کارتان توضیح کوتاهی دهید. بهتر است که تصویری از نمای ساختمان جهت ارسال آماده داشته باشید. همچنین میتوانید با وارد کردن مشخصات و تلفن خود در بخش درخواست و پیگیری اجرا منتظر تماس کارشناسان ما باشید. بعد از بررسی اطلاعات از کار شما بازدید می کنند و قرارداد منعقد می شود. سپس پرسنل با ابزار آلات به محل پروژه می آیند و قبل از شروع اگر نما مجاور کوچه یا خیابان باشد اقدام نوار کشی خطر می کند.

پیچ و رولپلاک نما در تهران
پیچ و رولپلاک نما در تهران

توصیه های قبل از شروع پیچ و رولپلاک نما

اگر سنگی از نمای ساختمان جدا شده باشد و سقوط کرده باشد باید سریعا برای جلوگیری از ریزش دیگر قسمت ها اقدام کنید. در این صورت باید سریع نوار خطری در فاصله ۵ متری از نمای ساختمان بکشید تا افراد از آن جا عبور نکنند و اتومبیل های نزدیک ساختمان را دور کنید. راپل کاران نیز بعد از فرود آمدن بر روی نما ابتدا قسمتی که دچار ریزش شده است را ترمیم می کنند. سپس با خیالی آسوده اقدام به پیچ و رولپلاک نما می کنند.

چه کارهایی در هنگام پیچ و رولپلاک نما می توان انجام داد؟

در زمانی که راپل کاران مشغول انجام پیچ و رولپلاک نما می باشند، بعضی از کار های متفرقه مربوط به ساختمان را می توان اجرا کرد. این کار های متفرقه شامل تعویض چراغ های نما، شست و شوی نما، نصب بعضی از علامت ها، تابلو ها و یا پلاک ساختمان، ضدآب کردن سنگ و آجر نما با نانو، پوشاندن ترک های نما، رنگ آمیزی چوب ترمو نما و … می باشند.

استعداد راپل کار حین پیچ و رولپلاک

راپل کاران باید تجربه و مهارت کافی را داشته باشند تا بتوانند پیچ و رولپلاک نما را انجام دهند. زیرا همان طور که می دانید پیچ و رولپلاک سنگ نما از فنی ترین کار هایی می باشد که در شغل راپل موجود است. راپل کاران باید تجربه چند ساله داشته باشند تا بتوانند سوراخ کاری بر روی انواع سنگ ها را به درستی انجام دهند. همچنین آن ها باید استفاده صحیح از ابزار آلات را بدانند. برای مثال راپل کار آن باید تکنیک های خاصی را برای سوراخ کاری سنگ های باریک بلد باشد تا تنشی در سنگ ایجاد نشود.

اگر سنگی حین انجام کار رو به روی راپل کار جدا شود، او باید مهارت مهار کردن آن را داشته باشد. به کارگیری صحیح دست و پاها در هنگام کار یکی از مهارت های اصلی راپل کار می باشد. راپل کارانی که دارای تجربه کافی می باشند و قصد همکاری با شرکت الو استاد کار را دارند در بخش استخدام راپل کار می توانند فرم مربوط را تکمیل نمایند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

استادکار

یک نظر

  • رولپلاک سنگ نما گفت:

    واقعا مطلبی که راجع به پیچ و رولپلاک سنگ نما نوشتید عالی هستش. کارتون هم بسیار عالیع. پارسال پیچ سنگ نمای خونمون رو زدید توی ازادی. واقعا تمیز و با قیمت مناسب اجرا کردید. تشکر.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button