استعلام قیمت تماس با ما

0912-6358721

بازسازی ساختمان و نوسازی خانه

بازسازی ساختمان چگونه است؟

در شرایط فعلی به دلیل اینکه قیمت خانه‌ها روز به روز رشد می‌کند، امکان تعویض آنها و خرید خانه جدید برای بسیاری از مردم وجود ندارد. البته برای برخی نیز که این امکان مهیا می‌باشد، به دلیل علاقه به خانه‌ای که در آن سال‌ها زندگی کرده‌اند، امکان تعویض منزل وجود ندارد. در چنین شرایطی، بهترین گزینه موجود، بازسازی است. بازسازی ساختمان یکی از کارهایی است که می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر فضای منزل بگذارد. بازسازی خانه با استفاده از ترفند‌های مختلفی مثل عوض کردن رنگ دیوار یا تغییر و تعویض روکش مبلمان انجام می‌شود و صرفاً مربوط به تغییرات فیزیکی در ساختار ساختمان نیست. به عبارت بهتر تمامی ‌روش‌هایی که می‌توانند در فضا و حس حال آپارتمان تغییر ایجاد کنند را بازسازی ساختمان می‌گویند.

Under construction building architecture concept Free Photo

بازسازی ساختمان

مزایای بازسازی ساختمان بوسیله شرکت‌های ساختمانی

  • تحویل در کوتاه‌ترین زمان: اگر برای بازسازی ساختمان از شرکت‌های ساخت و ساز کمک بگیرید، امور مربوط به بازسازی منزل شما و موارد مرتبط با آن با بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
  • اجرای دیوار: بسیاری از شرکت‌های ساختمانی به راحتی می‌توانند چندین پروژه در موارد مختلف مثل اجرای دیوار، کاغذ دیواری و پارکت و لمینت را برای نوسازی منزل شما انجام دهند.
  • بازسازی ساختمان قدیمی: ترمیم و بازسازی خانه‌های قدیمی ‌یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است که شرکت‌های ساختمانی به سهولت می‌توانند این کار را انجام دهند. بازسازی ساختمان قدیمی‌ شامل اجرای دیوار، پارکت و لمینت و … می‌باشد.
2021 Reconstruction Sector Giants: Top architecture, engineering, and  construction firms in the U.S. building reconstruction and renovation sector

بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان چیست؟

به تمامی ‌تعمیرات و اقدامات مرمتی که در یک بنا صورت می‌پذیرد و هدف از آن افزایش عمر بنا است، بازسازی ساختمان گفته می‌شود.

ترتیب مراحل بازسازی چگونه است؟

  1. مشورت کردن با متخصص‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌های بازسازی
  2. کمک گرفتن از تیم مهندسی برای تخریب ساختمان
  3. آغاز فرآیند ساخت بر اساس نیازها
  4. زیباسازی و نازک‌کاری فضای ساختمان

هزینه لازم برای بازسازی چقدر است؟

هزینه بازسازی ساختمان مرتبط با بخش‌هایی از خانه که لازم است بازسازی شوند و مصالحی که نیاز است در این کار مورد استفاده قرار بگیرد است. معمولاً هزینه از متری ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

برای بازسازی کامل یک ساختمان چقدر زمان لازم است؟

اگر تمایل داشته باشید کل ساختمان را از صفر تا صد بازسازی کنید، به حدود ۶۰ الی ۷۰ روز کاری زمان احتیاج خواهید داشت.

مهم‌ترین انواع بازسازی کدام‌اند؟

بازسازی ساختمان به طور کلی در دو نوع جزئی و کلی صورت می‌پذیرد. بازسازی جزئی، برای ساختمان‌هایی که ۱۵ سال از قدمت آن‌ها می‌گذرد، انجام می‌گیرد و شامل تغییر رنگ یا کاغذ دیواری دیوارها و همچنین تعویض یا تعمیر کابینت و کمد دیواری‌ها می‌باشد. بازسازی کلی برای ساختمان‌هایی انجام می‌شود که حداقل ۱۵ سال عمر داشته باشند. در این بازسازی علاوه بر مواردی که قبلاً در بازسازی جزئی گفتیم، مواردی مانند تغییر سیستم لوله کشی ساختمان، تغییر کابل‌ها و سیم کشی‌های برق، سیستم‌های گرمایش و سرمایش و تخریب قسمت‌هایی از تیغه و تیغه چینی جدید لازم است.

آیا برای بازسازی ساختمان ضمانتی وجود دارد؟

در پروژه‌هایی که بنا به خواست کارفرما نیاز به ضمانت برای انجام کار باشد، موارد ضمانت در قرارداد و توافق نامه کتبی بین طرفین در بندهای قرارداد تضمین خواهد شد.

Ремонт и реконструкция зданий - Commercial Constraction

بازسازی ساختمان

بازسازی به چه معنایی است؟

اولین چیزی که در مورد بازسازی ساختمان باید بدانیم، تعریف آن است. بازسازی یک بنا به موارد متعددی بستگی دارد. به ‌عبارتی، تعمیرات و اقدامات مرمتی در یک بنا بازسازی گفته می‌شود که هدف از آن افزایش عمر ساختمان است. در واقع، برخلاف تصور بسیاری از افراد، اصل بازسازی صرفاً برای تغییر در ظاهر ساختمان نمی‌باشد بلکه بالا بردن طول عمر ساختمان، اصلی‌ترین هدف است. اگر دقت کرده باشید بسیاری از بناهای تاریخی مورد بازسازی قرار می‌گیرند.

تفاوت بازسازی و نوسازی

در مورد بازسازی ساختمان یکی از مهمترین مواردی که هر انسانی باید به آن توجه داشته باشد، تفاوت بین بازسازی و نوسازی است. این دو عبارت تفاوت‌های زیادی با هم دارند اما بیشتر مردم آنها را مشابه می‌دانند و آنها را به جای هم مورد استفاده قرار می‌دهند. بازسازی خانه، در واقع ترمیم و بازسازی خانه‌های قدیمی‌ به منظور افزایش عمر آنها است. در بازسازی، تلاش بر این است که کمترین تغییرات در ظاهر ساختمان اتفاق بیفتد و مرمت بنا بیشتر بر اساس بالا بردن استحکام سازه صورت بپذیرد. اما واژه نوسازی این تعریف را دارد که یک خانه یا ساختمان قدیمی ‌به طور کامل تعمیر پیدا کرده و دچار تغییر شود. در جریان نوسازی یک ساختمان تلاش بر این است که ظاهر و باطن آن بیشترین تغییر را داشته باشد و آپارتمان از یک ساختمان قدیمی ‌تبدیل به یک ساختمان جدید و نوساز شود. این در حالی است که هدف از از بازسازی یک آپارتمان، بالا بردن مقاومت آن در برابر حوادث می‌باشد.

Ремонт и реконструкция зданий - Commercial Constraction

بازسازی ساختمان

مراحل بازسازی و نوسازی ساختمان

  • در مرحله اول کارشناس باید از ملک شما بازدید به عمل آورد و در هنگام دیدن ساختمان مواردی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند را تعیین نماید.
  • اقدام دومی‌که باید صورت بگیرد، تهیه یک نقشه کامل از ساختمان است به طوری که تمام اجزا در آن مشخص شده باشند. قسمت‌های ساختمان باید به طور کامل و دقیق تعیین شوند و موضوعاتی مثل کاربری ساختمان، ویژگی‌های تاسیساتی، مصالح ساخت و ساز، استاندارد قطعات به کار رفته و … ذکر شوند.
  • باید برای قسمت‌هایی که نیاز به جواز دارند، جهت دریافت مجوز اقدام نمایید و آنها را اخذ کنید.
  • کار دیگری که باید انجام شود، آماده‌سازی طرح و اسکچ مورد نظر جهت بازسازی و نوسازی می‌باشد.
  • در گام بعدی شما باید هزینه و زمان انجام بازسازی یا نوسازی را به طور کامل برآورد نمایید. سعی کنید این مرحله را با بالاترین دقت ممکن پشت سر بگذارید.
  • اگر تمایل دارید نمای بیرونی ساختمان را تغییر دهید، باید از حفاظ استفاده کرده و تمامی ‌نکات ایمنی لازم را در مورد آن رعایت نمایید.
  • در گام بعدی شما باید نسبت به تعویض یا تخریب قسمت‌هایی که لازم است، اقدام نمایید.

تمامی ‌این موارد، کلیاتی هستند که در روند بازسازی و نوسازی اجرایی می‌شوند. البته موضوعات دیگری هم که جزئی‌تر باشند، وجود دارد و پیمانکار حتماً باید آن‌ها را هم مد نظر قرار دهد. در ادامه در مورد آنها توضیحات بیشتری بیان خواهیم کرد.

Reconstruction of an old Soviet building | Armen Hakobjanyan

بازسازی ساختمان

عوامل موثر بر بازسازی ساختمان

قدمت سازه یک خانه در بازسازی ساختمان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. اگر سازه شما قدمت زیادی داشته باشد، معمولاً قبل از آغاز روند بازسازی باید ابتدا تقویت سازه انجام شود. ضمناً اگر قصد دارید ساختمان‌های قدیمی ‌را مجددا بازسازی نمایید، ابتدا بهتر است سیستم برق آنها را نوسازی کنید. با توجه به اینکه سیم‌کشی آپارتمان با گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شود برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی حتماً این کار را جدی بگیرید.

  1. قدمت سازه ساختمان: همانگونه که گفتیم قدمت سازه بیشترین تاثیر را در بازسازی دارد و اگر دارای قدمت طولانی باشد، باید نسبت به تقویت آن اقداماتی صورت پذیرد.
  2. سلیقه کارفرما: یکی از عوامل مهم دیگری که بر روند بازسازی یک ساختمان تاثیر گذار است، مد نظر قرار دادن خواسته و سلیقه کارفرمای ساختمان می‌باشد. البته به این نکته باید دقت داشته باشید که درخواست‌های کارفرما باید بر اساس منطق باشد. نظر کارفرما ممکن است منجر به تغییراتی بین دیوارها و مواردی مانند آن شود. به عنوان نمونه این احتمال وجود دارد که کارفرما در نظر داشته باشد یکی از دیوارها را حذف کرده و به جای آن فضای بیشتری در اختیار ساختمان قرار دهد. باید قبل از شروع فرآیند بازسازی، حتما نظر کارفرما پرسیده شود.
  3. بودجه کارفرما: سومین عامل اثرگذاری که برای بازسازی ساختمان می‌توانیم عنوان کنیم، میزان بودجه کارفرما می‌باشد. پیمانکار باید مدیریت دقیقی در هزینه کردن بودجه داشته باشد و مخارج بازسازی را به طور کامل مشخص کند. قبل از آغاز فرایند بازسازی، بر اساس موادی که قرار است در بازسازی مورد استفاده قرار گیرد، هزینه به طور تقریبی پیش بینی می‌شود. پس بهتر است از همان ابتدای کار میزان بودجه مشخص شده و بر اساس آن بازسازی آغاز گردد.
Bricklaying. construction worker building a brick wall. Free Photo

بازسازی ساختمان

انواع بازسازی ساختمان

  1. بازسازی ساختمان‌های عمومی: در فرایند بازسازی ساختمان‌های عمومی ‌به این نکته باید دقت داشته باشید که اگر ساختمان بافت قدیمی‌ و فرسوده دارد و امکانات آن به روز شده نیست، حتماً باید به روشی بازسازی را پیش ببرید که پس از اتمام فرآیند آن، امکانات ساختمان به روز شده و استاندارد گردد.
  2. بازسازی ساختمان‌های مسکونی: در آپارتمان‌های مسکونی، بازسازی، به عبارتی همان نوسازی عوامل اثرگذار بر ظاهر آپارتمان است و در تجهیزات و امکانات خانه تغییرات زیادی صورت نمی‌پذیرد. البته اگر کارفرما تشخیص دهد که باید تجهیزات به کار رفته در آپارتمان به روز شود، این کار نیز باید انجام پذیرد.

قبل از آغاز فرآیند بازسازی چه سوالاتی باید از خودمان بپرسیم؟

قصد دارید چه میزان برای بازسازی بودجه خرج نمایید؟

آیا قصد دارید کاربری فضاها را تغییر دهید؟

دکوراسیون مورد نظر شما چه سبکی باید داشته باشد؟

علاقه دارید چه متریال و مصالحی در بازسازی مصرف شود؟

لوازم خانگی مد نظر شما چه چیزهایی است و علاقه دارید از کدام برند آنها را تهیه کنید؟

بازسازی را از کدام قسمت‌ها آغاز کنیم؟

اگر علاقه به ترمیم و بازسازی خانه‌های قدیمی‌دارید بهتر است ابتدا اولویت‌های بازسازی خودتان را بدانید. اولویت بازسازی آپارتمان‌های مسکونی عبارت‌اند از:

  1. آشپزخانه
  2. سرویس بهداشتی
  3. پذیرایی و نشیمن
  4. اتاق‌ها
Man renovating his house with design space Free Photo

بازسازی ساختمان

در هزینه بازسازی ساختمان چه مواردی موثر هستند؟

  • آماده سازی طراحی نقشه دکوراسیون جدید به صورت سه بعدی، یکی از عواملی است که بر هزینه بازسازی ساختمان اثر گذار می‌باشد.
  • فرایند خراب کردن قسمت‌های مختلف در ساختمان از دیگر عوامل موثر بر هزینه است.
  • انتقال نخاله‌های ساختمانی باقیمانده از تخریب آپارتمان به بیرون از شهر نیز در این زمینه تاثیر می‌گذارد.
  • طبیعتاً پرداخت دستمزد عوامل اجرایی از دیگر هزینه‌هایی است که باید به آن توجه شود.
  • هزینه لازم برای خرید وسایل و تجهیزات مورد نیاز جهت بازسازی و ایجاد تغییرات در دکوراسیون، دیگر عامل موثر است. در این عامل، کیفیت قطعات نیز در تفاوت قیمت موثر می‌باشد.
Worker using power trowel machine at construction site Free Photo

بازسازی ساختمان

هزینه بازسازی را چگونه تخمین بزنیم؟

قبلا هم اشاره کردیم که اگر تمایل دارید هزینه بازسازی ساختمان را تخمین بزنید ابتدا باید هزینه‌ها را به صورت دقیق برآورد کنید. برای شروع فرآیند و تخمین تقریبی هزینه‌ها می‌توانید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • تخمین هزینه بر اساس متراژ: متراژ فضای ساختمان شما در حجم مواد اولیه مصرفی و میزان ساعت کار کارگران اثر گذار است. شما می‌توانید با کمک کارشناسان و شیوه کاری که تمایل دارید آن را انجام دهید، هزینه تقریبی بازسازی ساختمان را پیش بینی کنید.
  • تخمین هزینه بر اساس تغییر فصل: اگر در فرآیند بازسازی آپارتمان نیاز به این دارید که عملیات عایق کاری مثل قیرگونی و ایزوگام انجام دهید، ابتدا باید به این نکته توجه کنید که قیمت آن‌ها معمولاً در فصول سرد سال بالاتر می‌رود. تا جایی که امکان دارد باید بازسازی‌های این مدلی را در فصل‌های گرم به انجام رسانید. یا مثلاً در فصول سرد سال قیمت نقاشی نیز بیشتر می‌شود و بهتر است این کار را نیز در فصل‌های گرم به انجام برسانید.

آیا برای نوسازی ساختمان نیاز به مجوز وجود دارد؟

مطابق قوانین بازسازی ساختمان، همه عملیات‌های لازم برای بازسازی و نوسازی نیاز به مجوز ندارند. به طور کلی اقداماتی که برای انجام آنها نیاز به اخذ مجوز از شهرداری وجود ندارد عبارتند از:

  • تمام فرایند مربوط به تعمیر و تغییر کف سازی طبقات و زیر زمین
  • انجام سیمان کاری و سفید کاری ساختمان
  • نقاشی آپارتمان
  • تمام اقدامات مرتبط با تعمیر و تغییر نمای آپارتمان
  • تغییرات مرتبط با محوطه و فضای حیاط ساختمان
  • ایجاد حوض یا استخر البته به این شرط که سبب از بین رفتن قسمت پارکینگ آپارتمان نشود
  • انجام تعمیرات مرتبط با شیروانی و بام ساختمان
  • تعمیرات مرتبط با سرویس بهداشتی
  • تغییر درب و پنجره‌ها
  • تعمیرات مربوط به لوله کشی آپارتمان
  • انجام فرایند مربوط به تعمیرات سیم‌کشی
  • نصب کولر و شوفاژ ساختمان
  • حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن
Male worker screeding floor at construction site Free Photo

بازسازی ساختمان

مهمترین نکات برای بازسازی ساختمان

  • اولین نکته‌ای که در بازسازی ساختمان پیش از آغاز آن باید به آن توجه کنید، چک کردن سقف‌ها و ستون‌ها است. سعی کنید ستون‌های فلزی فرسوده شده را تقویت کرده و به ترک‌های دیوار و سقف هم دقت کنید. علت ترک‌های دیوار و سقف را پیدا کنید.
  • از سقف‌های کاذب که روشی برای افزایش زیبایی و کارایی سقف ساختمان هستند، بهره ببرید.

یکی از بزرگترین مزیت‌های سقف‌های کاذب ، امکان استفاده از آن‌ها در هر کجای سقف به منظور ایجاد نور و روشنایی است. سقف‌های کاذب در روشن کردن فضای داخل واحد هیچ محدودیتی نخواهند داشت. مزیت دیگری که این سقف‌ها دارند، قرار گرفتن تاسیسات برق و سیم‌ها و حتی لوله‌های آب زیر آنها یعنی دقیقاً فضای بین سقف‌های کاذب و اصلی است.

Smart asian glasses engineer use radio connection working in site construction Free Photo

بازسازی ساختمان

بازسازی واحدهای ساختمانی چه مراحلی دارد؟

  1. بازدید: تفاوتی ندارد که تمایل داشته باشید کل ساختمان را بازسازی کنید یا فقط بخواهید یک اتاق را دچار تغییر کنید. به هر شکل، شما ابتدا باید محل مورد نظر را ببینید و سپس بر اساس فضایی که در اختیار شما قرار دارد، تصمیم‌گیری نمایید. اولین گام برای بازسازی هر واحد آپارتمانی، مشاهده محل پروژه و دریافت درخواست‌های کارفرما می‌باشد. البته شما این امکان را دارید که از قبل درخواست‌های خودتان را از روند بازسازی به صورت یک چک لیست آماده کرده و آن را به کارشناسان تحویل دهید.
  2. برآورد هزینه‌های بازسازی: برآورد کردن هزینه، یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در بازسازی است که لازم می‌باشد با دقت زیاد و بنابر بودجه کارفرما مورد بررسی واقع شود. همچنین باید بگوییم که هزینه بازسازی ساختمان به مواردی مثل متراژ سازه، میزان تغییراتی که لازم است انجام بگیرد و علاوه بر آن نوع مصالح و متریال مصرفی وابسته است.
  3. قرارداد: در این گام بر اساس تایید کارفرما قرارداد منعقد می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در قرارداد، تمامی ‌نکات لازم ذکر گردد تا در پایان بازسازی مشکلی به وجود نیاید.
  4. برنامه زمانبندی: یکی از مهمترین نکاتی که در پروژه‌های ساختمانی باید به آن توجه شود، برنامه زمانبندی دقیق است که بر اساس آن پیشرفت پروژه در ریل‌گذاری صحیح صورت می‌گیرد. پس از اینکه در مورد اندازه و روش پروژه تصمیم گرفتید، لازم است لیستی از مواد و نیازمندی‌های خودتان آماده کنید.
  5. بر اساس نظر کارفرما، نقشه‌های شارژ و طراحی سه بعدی تهیه کنید: در این گام شما باید بر اساس نظرات کارفرما نقشه‌های لازم را تهیه کرده و سپس آنها را به صورت سه بعدی به کارفرما تحویل دهید. پس از آن که کارفرما تاییدیه لازم را داد، می‌توانید عملیات اجرایی را شروع کنید.
  6. تخریب: مرحله دیگر بازسازی ساختمان، تخریب آن است. تخریب با توجه به نقشه‌هایی که به وسیله مهندس معمار تهیه می‌شوند، صورت می‌گیرد. در بیشتر موارد، با تخریب تیغه‌های غیر باربر، می‌توان فضای بیشتر و بزرگتری را به آپارتمان تخصیص داد. این مرحله شامل مواردی مثل تخریب و حذف عناصری مثل دیوار‌ها، سیم کشی و تخریب کف است.
  7. اجرای کارهای بنایی: پس از اینکه عملیات تخریب و تمیز کردن ساختمان از نخاله‌ها انجام پذیرفت، وقت آن می‌رسد که بر اساس نقشه و طرح از قبل آماده شده، نسبت به بازسازی آپارتمان اقدام نمایید. با توجه به حجم تخریب‌هایی که انجام شده است این مرحله شامل ترمیم و پیاده سازی تیغه‌های جداکننده داخلی خواهد بود.
  8. تاسیسات: در این گام بر اساس حجم تغییرات صورت گرفته و مدل متریال مصرفی که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته، می‌توان بخشی یا کل مجموعه سیستم تاسیسات برقی و مکانیکی را تعریف کرده و مجدداً نسبت به اجرای آن اقدام کرد.
  9. تایید کیفیت کار: بعد از پایان کار باید فرایند نوسازی که انجام شده است به وسیله کارفرما بررسی گردد. کیفیت متریال‌های به کار رفته در بازسازی ساختمان و نقشه پیاده شده باید کاملاً بر اساس بندهای قرارداد صورت گرفته باشد. در صورتی که تمام نکات رعایت شده باشد و همه موارد بر اساس برنامه پیشرفته باشند، عملیات نوسازی آپارتمان به پایان می‌رسد.
Worker is cutting wires with linemans pliers Free Photo

بازسازی ساختمان

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

استادکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button